Het verhaal van Jo Nelles



Mijn persoonlijke verhaal

Persoonlijke transformatie (1998)

55 jaar ben ik nu. Ik trouwde toen ik 23 was. Vier jaar later kwam onze dochter, 19 maanden daarna onze zoon. 

Mijn zoon was vier toen hij op een dag rechtop in de zetel stond en rebelleerde. Hij was heel erg kwaad op mij. De reden was dat ik geloofde als jonge ouder, dat ik van mijn kinderen kon maken wie ik dacht dat ze zouden moeten zijn. Mijn zoon dacht daar toen al duidelijk anders over en liet mij dat ontegensprekelijk merken. Dat was een keerpunt in mijn leven. Het begin van mijn transformatie. 

Yin en Yang (2000)

Ik ging op zoek naar de reden waarom mijn zoon reageerde zoals hij deed en kwam terecht bij Ignoramus. Daar volgde ik de opleiding evolutiepsychologie van 3 jaar (60 lesdagen) en werd ik gevoed door iets wat ik nooit eerder had ervaren: de yinne-kant, de vrouwelijke en zachtere kant van het leven. Ik ben voornamelijk yang maar ik heb er geleerd om mijn yinne-kant te ontwikkelen. 

Door mijn kennis en ervaring te delen, mensen inspireren om bewuster te worden, met als positieve uitkomst de verhoging van het welzijn en de productiviteit.

Mijn missie


NLP (2010)

Ik kon echter hetgeen ik had geleerd, niet in de praktijk brengen en bleef op mijn honger zitten, tot ik bij Erik Schneider terecht kwam en bij hem een vierjarig traject (100 lesdagen) inging over NLP en bewustzijnsontwikkeling.

NLP staat voor Neuro Linguïstisch Programmeren. Deze tool geeft je inzicht in de verschillende meta-programma’s die we allemaal gebruiken en waarmee we ook elk individueel ons eigen model van de wereld creëren. Je kan NLP inzetten om jezelf en je omgeving beter te leren kennen. Ook het belang van communicatie komt hierin uitgebreid aan bod en hoe ook taal je gedrag ‘programmeert’.

Erik Schneider zegt: “Het enige wat je te doen hebt, is met je hart in je liefdeskracht komen. Want dan wordt jouw hart een soort van radiozender die tientallen meters ver reikt.” Zo beïnvloed je maximaal je omgeving. 

Wij laten ons hoofd een overgrote rol spelen. Met ons hoofd werken brengt ons heel veel, maar het mag ons niet leiden. Omdat het hoofd alleen bewust is van wat er geweest is, terwijl het hart veel verder reikt.

Mijn NLP-coach Ann Ravoet, een heel fijne dame, zegt daarover: “Het hoofd staat ten dienste van het hart!” 

Project en Change management, Lean Six Sigma en Business Process Management (2012)

Omdat ik op het vlak van hardtools ook nog honger had om bij te leren, volgde ik een aantal opleidingen die mij handvaten gaven in het bedrijfsleven. Ik heb vooral geleerd dat dit tools zijn die je op het juiste moment en op maat van de klant dient in te zetten.

Bij toenmalige klanten ontdekte ik wat ik zeker niet wou zijn als projectmanager. Als projecten enkel tijd- en geldgedreven zijn, moet ik passen. Ik geloof hier niet in als je ook kwaliteit wilt leveren. Voor mij zijn kwaliteit en het samenwerken met mensen belangrijk. Tijd en geld zijn daar een gevolg van en niet het doel.

Saxofoon (2017)

In september 2017 heb ik me ingeschreven voor een 9-jarige opleiding aan de Stedelijke Academie voor Muziek in Hasselt.

Ook deze ervaring leert me veel over mezelf. De rust en kracht die ik vind in het spelen op mijn saxofoon is erg verrijkend.

Mijn saxofoonlerares Martine Stevens zei ooit tegen me: “Jo, zonder muziek is het leven niet compleet.” Ik begrijp nu heel goed wat ze bedoelt. Het kan een toegevoegde waarde zijn in ieders leven.

TM (2018)

In juni 2018 werd ik geprikkeld door een bericht over Transcendente Meditatie (TM) en na een lezing hierover en een goede babbel met de leraar, Johannes Denayer, heb ik mij meteen ingeschreven.

Ik kan het niet genoeg aanbevelen om via stilte (meditatie) contact te maken met je hogere Zelf, om van daaruit helemaal in het nu en in je eigen kracht te staan. Van hieruit ontstaat de grootste creativiteit, de juiste handelingen, communicatie, mededogen, liefde, …

Er is maar één helende energie in het universum en die noemen ze liefde. Liefde geeft en verbindt.

Belangrijk is het ook om je in deze kracht te verbinden met andere gelijkgestemde mensen. Zo ontstaat er een nog grotere helende kracht om jouw zelfbewustzijn te verruimen en te versnellen.

Ook vandaag mediteer ik nog elke dag en kan ik mij niet voorstellen dat ik dit niet meer zou doen vanwege de talloze voordelen die het mij biedt.

Dit is mijn toekomst

Wil je de productiviteit in je bedrijf verhogen, verhoog dan eerst het welzijn van je mensen op de werkvloer.

Wat is mijn doelpubliek?

Iedereen in Groot-Limburg die verandering wilt in zijn omgeving. Medewerkers op de werkvloer veranderen is gemakkelijk voor mij. Het is goed als CEO’s, bedrijfsleiders en managers inzien dat als ze willen dat hun bedrijf verandert, zij zelf ook dienen te veranderen. Hiervoor is moed nodig.

Bond zonder naam zegt: “Verander de wereld, begin met jezelf.”

Einstein wist: “Als we blijven denken zoals we nu denken, blijven we doen wat we nu doen en dus zullen we blijven krijgen wat we nu hebben.” Ik wil alleen werken met mensen die dit verschil zien. Als ze niet weten hoe ze het dan verder moeten aanpakken, dan help ik hen daarmee, op persoonlijk en op bedrijfsvlak. Bedrijven die inzien dat het anders moet, maar niet weten hoe, kan ik op twee vlakken helpen.

  1. Met de harde kant, van hoe je als manager met een bedrijf kunt omgaan (KPI’s),
  2. Met de zachte kant: leadership. 
Waar mijn hart naar uitgaat is het verhogen van het welzijn van medewerkers en de productiviteit van hun bedrijven

Wat doe ik?

Het scherpstellen van 2 totaal verschillende stielen, namelijk managen en leiden. Het is mijn mening dat een manager zich zo snel mogelijk dient overbodig te maken terwijl een leider zoveel mogelijk leiders dient te creëren.

Managen doe je met dingen. Kun je het niet meten, dan kun je het ook niet managen. Met mijn procesmatig denken, mijn analytische blik en projectmatige aanpak stel ik werkprocessen op die voor iedereen glashelder zijn en waarmee je dan kunt gaan meten (KPI’s) hoe je het doet.

Leiden is een heel ander vakgebied. Mensen hebben recht op leiding. Een leider is bezig met zelfontwikkeling en coacht ook zijn medewerkers om hen de beste versie van zichzelf te laten zijn. Leiden is ook een voorbeeld zijn voor je omgeving, je niet meteen persoonlijk aangesproken voelen maar doorheen het rookgordijn willen kijken om te begrijpen wat de ander wil zeggen.

En ik heb een groot hart voor werknemers. Ik zie de strijd die op de werkvloer plaatsvindt, de don’t cares. Mensen lijden aan klaagmoeheid. Ze voelen zich niet goed, gaan niet graag werken en toch keren ze elke dag weer terug. De loyaliteit die ik hier in België ervaar bij werknemers, ook al zijn sommigen diepongelukkig op hun werk, is hallucinant. 

Ik wil hun welzijn verhogen, hun klaagmoeheid aanpakken. En daarom wil ik het management bereiken want zij kunnen voor blijvende verandering zorgen. Deze aanpak levert het bedrijf ook meer geld op. Daar ben ik van overtuigd.

Hoe doe ik dit?

Mijn drie sleutels tot verandering in elk bedrijf zijn:

  • Vertrouwen, dat je moet geven om het te kunnen krijgen,
  • Communicatie. Als er vertrouwen is, gaan medewerkers niet langer alleen datgene zeggen wat jij wilt horen.
  • Structuur. Hou je aan een aantal spelregels. Maak ze niet te eng want dan is het niet leuk meer. En ga dan lichtjes bijsturen, elke keer opnieuw.

Vertrouwen is essentieel. Mijn uitgebreide ervaring met werknemers en werkgevers leert me dat 90% tot 95% van hen het goed wilt doen. Dat het niet altijd goed loopt is wel duidelijk. Blijf ook het goede zien in je mensen. Zij voelen dit!

Om vertrouwen onderling te vergroten is het belangrijk dat men weet dat iedereen de waarheid spreekt vanuit zijn model van de wereld. Zorg ervoor dat voor iedereen de doelstellingen, taken en verantwoordelijkheden glashelder zijn.

Doelstellingen: Ik hou van heldere KPI’s en duidelijke rapporten. Zorg ervoor dat je mensen jouw KPI’s en rapporten ook helemaal begrijpen. Denk eraan dat zij het echt goed willen doen. Ga daarom vooral niet schieten op je mensen als de resultaten niet goed zijn. Bevraag je bij je medewerkers waarom het niet goed is en bied hen hulp. Dat werkt, altijd. Geef de persoon waarmee je praat ook je vertrouwen. “Het is oké.” Zo kom je erachter wat het echte probleem is.

Het is mijn gewoonte om in bedrijven het concept van ‘feedbackgesprekken’ te introduceren. In een kort, persoonlijk gesprek vertel je als leidinggevende wat je hebt geobserveerd, wat je had verwacht. En dan laat je de medewerker aan het woord om het uit te leggen terwijl je zelf vragen blijft stellen om het probleem te duiden. Ten slotte laat je de medewerker een oplossing zoeken. Dit doe je formeel en helemaal transparant. Ikzelf lees gewoon voor wat ik heb getypt in een simpel Excel-bestand.

Taken: Empower je mensen. Zorg dat ze begrijpen waarom ze wat moeten doen. Dat ze ook weten hoe ze iets moeten doen. Zorg dat ze hulp krijgen van goede leidinggevenden die hen coachen en ondersteunen in hun taken. Dat is zo belangrijk. In het verleden zijn er heel veel ploegbazen teamleaders geworden. Dit gaat niet werken zonder grote inspanningen en begeleiding.

De manier waarop je met mensen omgaat, daar krijg je altijd iets voor terug.Eerst geven dan ontvangen. Verantwoordelijkheden: Zorg ervoor dat de verantwoordelijkheden duidelijk zijn. Het is erg effectief om dingen soms bewust fout te laten lopen op de werkvloer maar ik verklaar dan altijd waarom ik dat doe. Want als iedereen de gaatjes probeert te dichten, hoe weten we dan wie verantwoordelijk is voor het gat, voor het probleem dat zich stelt? 

“Wie is de eigenaar van het probleem?”, dat is altijd mijn eerste vraag. We gaan er als team alles aan doen om het probleem op te lossen maar eerst heb ik een probleemeigenaar nodig. Een probleem dat zichtbaar wordt, kan confronterend zijn voor de eigenaar ervan. Schenk je medewerkers daarom eerst je vertrouwen.



Communicatie

Erik Schneider zei me ooit: “Jo, het is niet belangrijk wat je zegt, maar hoe je het zegt.” In de bedrijven waar ik werk, heb ik met de medewerkers regelmatig een persoonlijk gesprek. Terwijl ik spreek, las ik korte pauzes in om met mezelf af te stemmen hoe ik de dingen zeg.

Communicatie is checken bij de ontvanger of hij ontvangen heeft wat jij verzonden hebt. Dat is belangrijk want we praten en luisteren allemaal door onze filters van emoties, overtuigingen, gewoontes, enzovoort. 

Als kinderen een verhaal doorvertellen aan elkaar, dan blijft er op het eind niets meer van dat verhaal overeind. Bij volwassenen is dat hetzelfde. Daarom: “Vertel mij eens wat je gehoord hebt zodat ik weet wat je ontvangen hebt.”

Meestal luisteren we naar de ander om te kunnen antwoorden. Maar als je luistert in rust, met volle aandacht, zonder na het eerste woord al je eigen verhaal te maken, dan kan je nadien vertellen wat er gezegd werd. Dat is een enorme stap voorwaarts in je communicatie.

Communicatie is ook durven zeggen dat je iets niet begrijpt. Ook het doorvragen is erg belangrijk om zo bij de echte oorzaak van een probleem te kunnen komen.

Structuur

Omdat werkprocessen in verschillende abstractieniveaus heel effectief zijn om je werkzaamheden te synchroniseren en deze ook de basis zijn voor KPI’s, is dit samen met taken en verantwoordelijkheden een onmisbare schakel in elk bedrijf. Ik maak hier ook dankbaar gebruik van om enige onduidelijkheden in verantwoordelijkheden weg te werken. Ook van hieruit ontstaan allerlei werkinstructies.

Werkprocessen helpen ook om over afdelingen heen heel duidelijk te krijgen wat de (interne) klant van de (interne) leverancier mag verwachten. Het uiteindelijke doel is om alle puzzelstukjes (werkzaamheden) te verbinden tot één mooie, grote puzzel wat zowel de kwaliteit, de effectiviteit en de efficiëntie ten goede komt.

Tot slot

En dat brengt me weer bij mijn missie. Mijn innerlijke rust, kennis en ervaringen delen met mijn omgeving en met de bedrijfswereld. Mensen helpen om kleine stapjes vooruit te maken, om bewuster te worden en meer te Zijn. Om zo hun welzijn te verhogen én de productiviteit van de bedrijven waarin ze werkzaam zijn.

Ik raak hoe langer hoe meer gepassioneerd door mijn missie. En ik wil met hart en ziel werken om hem in de wereld te zetten.

Als ik je ergens mee kan helpen, aarzel dan niet om mij te contacteren.

Met intense groet, Jo

Meest Recente Posts

Ontvang als eerste ons laatste nieuws per mail

Getuigenissen

Dirk Gastmans

Head of Production | Marlux

Ikzelf heb Jo tijdens zijn carrière bij Marlux ervaren als een persoon met een duidelijke visie, rechtstreekse aanpak doch steeds op een correcte manier.

Marleen Peeters

Zaakvoerder | marK

Ik heb de samenwerking met Jo ervaren als een persoonlijke verrijking. Jo’s kritische geest houd je alert en helpt je om doelgericht bezig te blijven.

Bart Verjans

Plantmanager | Tessenderlo Chemie Ham

Bij het organiseren van onze Shut Down’s heeft Jo in een tumultueus klimaat stabiliteit gebracht door een stap-voor-stap benadering bij het brengen van structuur.

Wil jij meer bewustzijn creëren?

Jo Nelles van Svalco begeleidt professionals rond leiderschap, werken in en met teams, bewustzijnsverruiming voor betere resultaten en meditatie voor een betere mentale weerbaarheid en kracht. 

Maak nu een afspraak

Laatste Nieuws

Ontvang als eerste ons laatste nieuws per mail

Getuigenissen

Dirk Gastmans

Head of Production | Marlux

Ikzelf heb Jo tijdens zijn carrière bij Marlux ervaren als een persoon met een duidelijke visie, rechtstreekse aanpak doch steeds op een correcte manier.

Marleen Peeters

Zaakvoerder | marK

Ik heb de samenwerking met Jo ervaren als een persoonlijke verrijking. Jo’s kritische geest houd je alert en helpt je om doelgericht bezig te blijven.

Bart Verjans

Plantmanager | Tessenderlo Chemie Ham

Bij het organiseren van onze Shut Down’s heeft Jo in een tumultueus klimaat stabiliteit gebracht door een stap-voor-stap benadering bij het brengen van structuur.

Wil jij meer plezier, minder stress en betere resultaten?

Jo Nelles van Svalco begeleidt professionals rond leiderschap, werken in en met teams, bewustzijnsverruiming voor betere resultaten en meditatie voor een betere mentale weerbaarheid en kracht. 

Maak nu een afspraak

Laatste Nieuws