KPI’s helpen je om een beeld te krijgen of iets of iemand iets uitvoert naar de vooropgestelde verwachtingen. In mijn wereld kan ik niets managen als ik het niet kan meten. Hoe begin ik hier nu aan? Wat zijn de Do’s en Don’ts waarmee ik rekening mag houden.
In een vorig artikel beschrijf ik kort hoe KPI’s deel uitmaken van een Managementmodel. KPI’s worden geboren uit de resultaten die je wilt gaan behalen. Dit kan gaan over omzet, storingen, productiviteit, afwezigheid, kwaliteit, voorraad, ongevallen, service, enz. Ik kan bijna geen onderwerp bedenken waar er geen KPI’s gebruikt kunnen worden.
DO's
- Bespreek de gewenste KPI’s met alle stakeholders.
- Beperk het aantal KPI’s en kies de belangrijkste voor dat moment.
- Bekijk KPI’s per afdeling.
- Maak een KPI-boom zodat je een overzicht hebt.
- Omschrijf duidelijk het wie, wat, waarom, wanneer en hoe bij elke KPI.
- Maak heldere en eenvoudige rapporten waarbij je met één oogopslag kunt zien wat het resultaat is.
- Creëer vaste tijdstippen om de KPI’s te bespreken.
- Laat altijd eerste de eigenaar van de KPI aan het woord.
- Luister met aandacht naar wat er wordt verteld.
- KPI’s waarvan de target niet gehaald worden zijn een uitnodiging voor groei. Maak hier optimaal gebruikt van.
DON'ts
- Schieten, roepen of tieren zijn uit den boze.
- Vraag nooit “wie” er iets fout heeft gedaan, maar nodig uit om te vertellen “wat” er is gebeurd.
- Laat je vooroordelen los.
- Neem als manager niet het eigenaarschap over van de KPI’s, je bent wel verantwoordelijk, maar vaak niet de eigenaar.
Hebben jullie ook KPI’s om het schip te sturen? Vaak horen bij duidelijke KPI’s ook duidelijke werkprocessen maar dat is voor een volgend artikel. Heb je nog graag wat extra uitleg of informatie?
Als Groeipartner wil ik je graag laagdrempelig ondersteunen door de theorie aan de praktijk te koppelen.
Als ik je ergens mee kan helpen, aarzel dan niet om mij te contacteren.
Met intense groet, Jo