Omdat ik kennis delen belangrijk vind en zelf al 38 jaar werkervaring heb, deel ik regelmatig berichten over mijn ervaringen en mijn huidige aanpak als "uw groeipartner".
Meer Tips & Tricks kun je altijd vinden op mijn smartsite via deze link.
Meer info over mezelf vind je terug via deze link.
Wat heb je nodig voor een effectieve communicatie?
Bovenstaand schema is voor mij een samenvatting van de noodzakelijke ingrediënten voor een constructief gesprek. Ik ga deze verschillende items kort en bondig uitleggen.
Wil je hier dieper op ingaan individueel of in een workshop met interactie en praktijkvoorbeelden, druk dan op de onderstaande knop, laat je naam, email en telefoonnummer achter, dan neem ik contact met je op.
Ik wil een gesprek !Communicatie
Met communicatie bedoel ik dat je met één of meerdere personen een constructief gesprek wilt.
Voor mij is bij communicatie niet het belangrijkste wat jij zegt, maar wat de andere gehoord heeft, van hetgeen jij gezegd hebt. Dit kan helemaal iets anders zijn.
Denk ook aan het volgende, “Less is more”, en laat pauzes toe in je communicatie. Dat geeft meer mogelijkheden om de informatie te absorberen.
Vandaar dat het altijd een goede gewoonte is om te checken of jouw boodschap goed is aangekomen. Dat doe je niet enkel door te vragen of de uitwisseling duidelijk was, maar door te vragen aan de andere om te herhalen wat jij hebt gezegd.
Mentale rust
Met mentale rust bedoel ik dat je als leidinggevende of manager, er bewust van dient te zijn dat er geen heftige emoties in de weg gaan zitten als je informatie wil gaan uitwisselen.
Ga dus nooit proberen om in een constructieve communicatie te gaan met iemand op wie je boos bent.
Ook de uitspraak “Denk snel en praat langzaam” is goud waard.
Verbinding
In communicatie gaan is ook in verbinding gaan, rapport maken met de andere.
Je kunt niet in verbinding gaan:
- Zonder vertrouwen te geven en te krijgen.
- Zonder een veilig klimaat is scheppen zodat alles gezegd kan worden.
- Als er geen gelijkwaardigheid is.
Jezelf kwetsbaar durven opstellen is een heel sterk signaal dat je aan de andere geeft. Dat werkt stimulerend en inspirerend.
Ook authenticiteit is cruciaal omdat dit aangevoeld wordt.
Vorm
Hoe ga je met de andere communiceren?
In de meeste gevallen zal taal de vorm zijn om te communiceren.
Vergewis je ervan dat de gekozen taal ook voldoende beheerst wordt door de beide partijen. Is dit niet zo dan ga je best op zoek naar hulpbronnen zoals een vertaler, beelden of Google translate.
Kader
Schep een duidelijk kader waarover de communicatie zal gaan.
Wat is het onderwerp? Waar gaat het over?
Doe dit kort en bondig en vergewis je van de ontvangst van deze boodschap.
Trap niet in de valkuil om te springen van het ene onderwerp naar het andere.
Doel
Het kader vertelt je waarover de communicatie zal gaan.
Het doel vertelt je wat je met deze communicatie wilt bereiken.
Ook dit doe je kort en bondig en vergewis je van de ontvangst van de boodschap.
Interactie
Al het vorige is noodzakelijk voorspel om tot de bedoelde actie te komen.
De uitwisseling van informatie om binnen het kader het vooropgestelde doel te bereiken.
Welke kwaliteiten zet je hierbij in:
- Empathie.
- Luisteren zonder te oordelen.
- Niet invullen maar doorvragen.
- Herhaal wat je hebt begrepen en ga dan pas verder.
En ten slotte maak concrete afspraken met elkaar indien nodig en volg deze ook op.
Ik wil een gesprek !Tot slot
Dit lijkt omslachtig op het eerste gezicht maar ik kan je garanderen dat dit werkt als je de intentie hebt om ook constructief en duurzaam te communiceren.
Als ik je ergens mee kan helpen, aarzel dan niet om mij te contacteren.
Met intense groet, Jo